czwartek, 21 czerwca 2012

Ucierane ciasto z owocami i kruszonką na przywitanie lata

wersja z malinami i truskawkami


Przepyszne, maślane, idealne połączenie słodkiego ciasta i kwaskowych owoców. Świetnie komponuje się z sezonowymi owocami jak i tymi mrożonymi. A co najważniejsze - ekspresowe w przygotowaniu
:)
Przepis pochodzi z książki A. Królak "Ciasta, ciastka i takie tam"

Składniki podane na blachę o rozm. 20x30 (na niebiesko wersja dla "bezwagowców" na blachę 25x35)
Ciasto:

  • 200g masła (1,5 kostki masła)
  • szczypta soli (szczypta soli)
  • 160g cukru (1 szkl. cukru)
  • 200g mąki pszennej (2 szkl. mąki pszennej)
  • 40g mąki ziemniaczanej (0,5 szkl. mąki ziemniaczanej)
  • 4 duże jaja (6 jaj)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia (1,5 łyżeczki proszku do pieczenia)
  • ok. 600g owoców (niepełny kilogram)
Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej!
Mąkę pszenną, ziemniaczaną i proszek do pieczenia przesiać i odstawić.
Masło utrzeć na jasną puszystą masę. Stopniowo dodawać sól i cukier - cały czas ucierając.
Następnie dodajemy kolejno jajka, po każdym chwilę ucierając
Wymieszać utartą masę z mąką
Ciasto przełożyć na blachę o wymiarach 20x30, wyłożoną papierem
Na wierzch położyć owoce (rozcięciem do góry)
Posypać kruszonką
Piec ok 50min (mrożone owoce znacznie dłużej;) w 170 stopniach C - do suchego patyczka



Kruszonka:

  • 150g mąki (1 szkl. mąki)
  • 100g masła (3/4 kostki masła)
  • 50g cukru pudru (4 łyżki)

Masło, tym razem, powinno być dobrze schłodzone. Składniki posiekać następnie w palcach rozetrzeć na kruszonkę



*Proszę się nie zniechęcać, jeśli masa maślano - jajeczna zważy się Wam w trakcie mieszania. Nie wpłynie to na jakość ciasta. Sprawdziłam empirycznie :)
*Moje borówki to dla niektórych jagody ;) Dla mnie określenie "jagody" jest nieprecyzyjne :)
Mogę powiedzieć, że zrobiłam ciasto z jagodami tj. borówkami i truskawkami :)





                                                              wersja z truskawkami i borówkami



Tymczasem zmykam dokończyć swoją robotę...

Efektem nie omieszkam się pochwalić :)
Muszę się sprężać, bo po południu wyjeżdżamy na weekend :)
Także do miłego! :)

6 komentarzy:

  1. Za kruszonkę to ja dałabym się pokroić...
    A nigdy nie robiłam, bo bałam się że mi nie wyjdzie...

    To ciacho będzie na naszym stole w niedzielę :)
    Tylko taka prośba, bo ja na bakier z wagą - jak już odważysz, to przesyp w szklaneczkę i napisz w wersji dla mnie ilości szklankowo-łyżkowe (bo mi się nigdzy ważyć nie chce i omijam takie przepisy ;p)

    A ten weekend to nie za wcześnie się Państwu zaczyna? Hę? :) Bawcie się dobrze.

    PS Jak tu pięknie... Poprzednia wersja też była cudna, aż szkoda zmieniać. Zostawiasz sobie gdzieś poprzednią wizualizację "na pamiątkę"?

    OdpowiedzUsuń
  2. Lilijko, specjalnie dla ciebie szybki przelicznik :)
    Ciasto:
    1 masło
    sól
    3/4 szkl cukru (może być ciutkę mniej;)
    1 i 1/5 szkl. mąki
    4 łyżki mąki ziemniaczanej
    jaja
    łyżeczka proszku
    i owoców na oko (nigdy nie ważę;)

    Kruszonka:
    (na tym cieście uczyłam się robić kruszonkę, to bardzo proste! i szybkie :)
    3/4 szkl. mąki
    pół masła
    4 łyżki cukru pudru (z górką;)

    Weekend trochę wcześnie, ale muszę jutro odwiedzić swój zakład pracy, żeby się ostatecznie rozstać, dlatego musimy jechać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana, dziękuję Ci baaardzo :)
      Taka mała rzecz, a jak ułatwia życie ;p

      Czyli jednak rozstanie definitywne?
      Powodzenia!

      Usuń
    2. Nie ma za co :)
      Mnie tam wszystko jedno, bo wagę mam pod ręką :)

      Definitywnie się rozstałam. Za porozumieniem stron. Za miesiąc zasilę szeregi bezrobotnych :)

      Usuń
  3. mniamniuśnie wygląda :)) udanego weekendu - wiesz, relanium, seta :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a jak smakuje! :) bardzo smaczne ciasto! bardzo!

      Usuń

Dzięki! :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...